W przedszkolu stosowany jest grupowy system motywacji oparty o pozytywne wzmocnienia zachowań dzieci poprzez docenianie, wyróżnianie czy nagradzanie. Wzmocnienia są zawsze sprawą indywidualną, tzn. wzrost częstotliwości występowania określonej reakcji jednej osoby i czynnik, który powoduje ten wzrost, nie muszą być takie same, jak w przypadku innej osoby.

Zasady budowania systemu motywacji:

  • nagrody należy dobrać do zainteresowań i upodobań dziecka,
  • stosować wzmocnienia zaraz po wystąpieniu zachowania pożądanego,
  • przechodzić od nagradzania ciągłego do sporadycznego,
  • unikać nadmiaru wzmocnień,
  • dokładne określenie zachowań, które chce się wzmacniać (zmienić),
  • nagradzać również próby wykonania czynności, wysiłek, a nie tylko efekt,
  • zachować konsekwencję w stosowaniu wzmocnień.

Grupowy system motywacji to dostosowanie metod oceny do możliwości percepcji dzieci i dynamiki grupy. Za każde pozytywne zachowanie dziecko otrzymuje jeden element, który jest umieszczany w „mierniku”.


Przykłady „mierników”:

  • tablica z imionami i nazwiskami dzieci, na której umieszczane są np. kółeczka w różnych kolorach,
  • wieża budowana z klocków,
  • piłeczki gromadzone w przezroczystej rurze,
  • literki układające się w określony napis itp.

Przykładowe wzmocnienia stosowane w systemie motywacji:

  1. Nagrody społeczne:
    • pochwała bezpośrednia (indywidualna),
    • pochwała pośrednia (przed grupą),
    • pochwała przed rodzicem,
    • pochwała przed dyrektorem,
    • darzenie dziecka szczególnym zaufaniem, np. zwiększając zakres jego samodzielności.

    2. Nagrody rzeczowe:

      • zabawa ulubioną zabawką,
      • nagroda miesiąca wg zainteresowań dzieci, propozycji rodziców, ofert sponsorów, np.: kolorowanki, książeczki, dyplom, naklejki, medal uznania, drobna zabawka, itp.

      ADAPTACJA NOWYCH DZIECI

      W przedszkolu opracowany został program wstępnej adaptacji, który opiera się na współpracy przedszkola z rodziną przyszłego wychowanka. Założeniem programu jest:

      • świadome przygotowanie dziecka do życia w warunkach zbiorowego wychowania,
      • przygotowanie rodziców do niesienia pomocy własnym dzieciom w rozwiązywaniu problemów adaptacyjnych,
      • pomoc nauczycielom w sprostaniu spełnienia oczekiwań dzieci i rodziców.

      Program wstępnej adaptacji sprzyja rozładowaniu negatywnych doznań dziecka wywołanych gwałtownym rozstaniem z rodziną i brakiem wiedzy o nowym środowisku. Jego podstawowym zadaniem jest zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa psychicznego w tym trudnym, przełomowym dla dziecka momencie życia.
      Cele główne programu:

      1. Wspomaganie dziecka w procesie przystosowania do życia w warunkach przedszkolnych poprzez umożliwienie mu poznania nowego otoczenia w poczuciu bezpieczeństwa psychicznego,
      2. Wspomaganie rodziców dzieci rozpoczynających edukację przedszkolną:
        w procesie przygotowania dziecka do przedszkola w sferze psychicznej instrumentalnej, w procesie przygotowania samych siebie do psychicznego rozstania z dzieckiem,
      3. Wspomaganie pracy nauczycieli dzieci najmłodszych.