Naukę czytania zaczyna się już na zajęciach z sześciolatkami w przedszkolu lub klasie zerowej. Natomiast do nauki pisania sześciolatki tylko się przygotowują. Powodem takiego rozdzielenia nauki czytania i pisania jest specyfika kształtowania się sprawności manualnej dzieci. W klasie pierwszej mali uczniowie opanowując te umiejętności, systematycznie łącza naukę czytania z nauką pisania. Bywa, że dzieci garną się do nauki czytania jeszcze wcześniej, nawet w czwartym roku życia. Są żywo zainteresowane książeczkami, napisami na szyldach i reklamach. Kształtowanie umiejętności czytania i pisania zajmuje centralne miejsce w pierwszym roku nauki szkolnej. Chodzi bowiem o to, aby mali uczniowie jak najprędzej mogli korzystać z informacji znajdujących się w ich podręcznikach i zeszytach ćwiczeń.

JAKIE TRESCI KSZTALCENIA REALIZOWAĆ Z DZIEĆMI – PO TO BY PRZYGOTOWAĆ JE DO NAUKI CZYTANIA?

  1. Rozpoznawanie znaków umownych w przedszkolu, prawidłowe ich „odczytywanie”:
    • znaczki w łazience, w szatni , rozpoznawanie do kogo należą, sposoby oznaczenia sal w przedszkolu,
    • oznaczenia niebezpiecznych urządzeń,
    • rejestrowanie za pomocą znaczków zachowań dzieci i odczytywanie tych znaczeń,
    • numery oznaczające domy, numery telefonów, numery rejestracyjne samochodów, oglądanie prognozy pogody.
  2. Rozumienie i właściwe stosowanie symboli graficznych w grach planszowych:
    • konstruowanie gier – opowiadań,
    • oznaczenia występujące w loteryjkach, na kartach do dziecięcych gier, w układankach.

Z powodu różnic indywidualnych w tempie rozwoju psychoruchowego oraz obniżonej podatności na uczenie się w każdej grupie 6 latków będzie kilkoro dzieci, którym nie wystarczy udział w zajęciach organizowanych dla wszystkich dzieci. Potrzebują one dodatkowego wsparcia. KOCHANY RODZICU, PAMIĘTAJ WIĘC:

  • interesuj się postępami dziecka w nauce czytania, stwarzaj sytuacje, w których dziecko może popisać się tym , co potrafi;
  • orientuj się, jakie ćwiczenia nauczycielka organizowała i kontynuuj je w domu;
  • każdego dnia – przynajmniej przez 15 minut – czytaj głośno dziecku.

Opracowanie: ANNA DOBOSZ, na podstawie: „Program wychowania i kształcenia sześciolatków”- E. Gruszczyk – Kolczyńska, Ewa Zielińska, Gustawa Grabowska , Warszawa 2003