Naukę czytania zaczyna się już na zajęciach z sześciolatkami w przedszkolu lub klasie zerowej. Natomiast do nauki pisania sześciolatki tylko się przygotowują. Powodem takiego rozdzielenia nauki czytania i pisania jest specyfika kształtowania się sprawności manualnej dzieci. W klasie pierwszej mali uczniowie opanowując te umiejętności, systematycznie łącza naukę czytania z nauką pisania. Bywa, że dzieci garną się do nauki czytania jeszcze wcześniej, nawet w czwartym roku życia. Są żywo zainteresowane książeczkami, napisami na szyldach i reklamach. Kształtowanie umiejętności czytania i pisania zajmuje centralne miejsce w pierwszym roku nauki szkolnej. Chodzi bowiem o to, aby mali uczniowie jak najprędzej mogli korzystać z informacji znajdujących się w ich podręcznikach i zeszytach ćwiczeń.
JAKIE TRESCI KSZTALCENIA REALIZOWAĆ Z DZIEĆMI – PO TO BY PRZYGOTOWAĆ JE DO NAUKI CZYTANIA?
- Rozpoznawanie znaków umownych w przedszkolu, prawidłowe ich „odczytywanie”:
- znaczki w łazience, w szatni , rozpoznawanie do kogo należą, sposoby oznaczenia sal w przedszkolu,
- oznaczenia niebezpiecznych urządzeń,
- rejestrowanie za pomocą znaczków zachowań dzieci i odczytywanie tych znaczeń,
- numery oznaczające domy, numery telefonów, numery rejestracyjne samochodów, oglądanie prognozy pogody.
- Rozumienie i właściwe stosowanie symboli graficznych w grach planszowych:
- konstruowanie gier – opowiadań,
- oznaczenia występujące w loteryjkach, na kartach do dziecięcych gier, w układankach.
Z powodu różnic indywidualnych w tempie rozwoju psychoruchowego oraz obniżonej podatności na uczenie się w każdej grupie 6 latków będzie kilkoro dzieci, którym nie wystarczy udział w zajęciach organizowanych dla wszystkich dzieci. Potrzebują one dodatkowego wsparcia. KOCHANY RODZICU, PAMIĘTAJ WIĘC:
- interesuj się postępami dziecka w nauce czytania, stwarzaj sytuacje, w których dziecko może popisać się tym , co potrafi;
- orientuj się, jakie ćwiczenia nauczycielka organizowała i kontynuuj je w domu;
- każdego dnia – przynajmniej przez 15 minut – czytaj głośno dziecku.
Opracowanie: ANNA DOBOSZ, na podstawie: „Program wychowania i kształcenia sześciolatków”- E. Gruszczyk – Kolczyńska, Ewa Zielińska, Gustawa Grabowska , Warszawa 2003